دانلود فایلی با مشخصات سورة نور آيه 58 - 15 ص

سورة نور آيه 58 - 15 ص

ارتباط با ما

دانلود


سورة نور آيه 58 - 15 ص
دانلود فایلی با مشخصات سورة نور آيه 58 - 15 ص نام فایل : سورة نور آيه 58 - 15 ص فرمت : .doc تعداد صفحه/اسلاید : 11 حجم : 53 کیلوبایت سورة نور آيه 58 يا ايها الذين ءامنواليستذنكم الذين ملكت والذين لم يلغوا الخلم منكم ثلث صرت من قبل صلوه الفجر و حين تضعون ثيابكم من الظهيره و من بعد صلوه العشاء ثلث عورت لكم ليس عليكم و لا علهم جناح بعد من طوفون عليكم بعضكم علي بعض كذالك يبين الله لكم الايت و الله عليم حكيم ترجمه صاحب محدث دهلوي اي مسلمانان بايد كه دستوري طلبند از شما آنانكه مالك ايشان شده است دست هايي شما و آنانكه نه رسيده اند بحد احتلام از شما سه نوبت پيش از نماز فجر وقتيكه فرو مي نهيد جامه هاي خود را نيم روز و پس از نماز عشاء اين سه ساعت خلوتست براي شما نيست بر شما و نه برايشان هيچ بزه بعد از اينها در آيندگانند بر شما بعض ديگر همچنين بيان ميكند خدا براي شما آيات را و خدا داننده با حكمت است . ترجمه سيد رضا سراج اي كساني كه ايمان آورده ايد بايد اجازه بخواهند از شما بندگان شما و كودكاني كه نرسيده اند به حد بلوغ از شما سه نوبت : پيش از نماز بامداد و هنگامي كه مي نهيد جامه هاي خود را به نيم روز و پس از نماز خفتن سه عورتهاست شما را نيست بر شما و بر ايشان بزهي بعد از اين سه وقت بس در آيندگانند بر شما در مي آيند بعضي از شما بر بعضي بدينسان بيان مي كنند براي شما آيه ها را و خدا دانا و درست كردار است . ترجمه فيض الاسلام اي مومنين و كساني كه به خدا و رسول گرويده ايد بايد آنانكه دستهاي راست شما مالك و دارا شده و بايد آن كساني از شما كه به حد و اندازه بلوغ و مردي نرسيده اند سه بار از شما اذن و فرمان بگيرند . پيش از نماز بامداد ( كه در آن هنگام جامه شب تبديل به جامه روز ميشود ) و هنگام ظهر و نيم روز كه ( در آنهنگام هوا گرم و وقت قيلوله و خواب در نيم روز است ) جامه خود را بيرون مي كنيد و پس از نماز خفتن ( است كه در آن هنگام جامه روز تبديل به جامه شب مي شود ) اين سه وقت ( بنابر عادت و روش مردم ) هنگام ظاهر و آشكار شدن عورتها است كه پس از اين سه وقت گناهي بر شما و بر ايشان نيست ( كه اذن و اجازه نگيرند . زيرا ) برخي از شما بر برخي بسيار طواف كننده و دور زننده اند اين چنين خدا براي شما آيات و احكام را بيان مي فرمايد و خدا داناي درستكار است . ترجمه محمد خواجوي شما كه مومنيد كساني را كه مالك آنهائيد و كساني از خودتان كه به بلوغ نرسيده اند ، بايد سه وقت از شما اجازه بگيرند : پيش از نماز صبح و هنگام نيمروز كه جامه هاي خودتان را بر مي نهيد و بعد از نماز عشاء سه پوشش است براي شما و پس از آن بر شما و بر آنان گناهي نيست بر شما درآيند بعضي شما بر بعض ديگر ـ خداوند آيات را براي شما اين گونه بيان ميكند ، كه خداي دانا و حكيم است . ترجمه احمد كاويانپور اي كساني كه ايمان آورده ايد ، خدمتكاران و پيشخدمتان شما و آنها كه هنوز به سن بلوغ نرسيده اند ( ولي قادر به تشخيص هستند ) هنگاميكه بخواهند پيش شما ( اطاق شما ) بيايند بايد سه مرتبه از شما اجازه ورود بگيرند پيش از نماز صبج و بعد از ظهر كه لباستان را در مي آوريد و پس از نماز خفتن . اين سه وقت هنگام استراحت شماست . غير از اين مواقع براي شما و براي آنها گناهي نيست كه نزد هم رفت و آمد كنيد . بدينسان خدا آيات و احكام خود را براي شما بيان مي دارد و خدا داناي با حكمت است . ترجمه جلال الدين فارسي هان اي كساني كه ايمان آوردند . بايد كساني كه در قبضه شمايند و كساني از شما كه به حد احتلام نرسيده اند پيش از نماز صبح و هنگام نيمروز كه جامه از تن فرو مي نهيد و پس از نماز عشاء سه بار از شما اجازه ورود بگيرند . سه هنگام شرم است براي شما كه از آنها گذشته گناهي نه بر شماست و نه برايشان كه به گرد شما بگردند و به گرد هم بگرديد . بدينسان خدا آيات را براي شما بيان مي كند و خدا دانايي حكيم است . ترجمه جلال الدين مجتبوي اي كساني كه ايمان آورده ايد ، بايد كساني كه مالكشان شده ايد و كساني از شما كه به حد بلوغ نرسيده اند در سه هنگام اجازه خواهند : پيش از نماز بامداد و هنگام نيمروز كه جامه هاي خويش فرو مي نهيد و پس از نماز خفتن . اينها سه وقت خلوت شماست و در غير از اين سه هنگام باكي بر شما و آنان نيست ( كه اجازه نگيرند ) زيرا كه پيرامون يكديگر مي گرديد و اجازه خواستن مشقت دارد . اينچنين خدا آيات را براي شما روشن بيان مي كند و خدا دانا و با حكمت است . تفسير خاص روض الجنان و روح الجنان جلد 24 صفحة 176 سطر 5 اي آنان كه گرويده اي بايد كه تا دستوري خواهند از شما آنان كه مالك است دستهاي شما و آنان كه در نرسيده باشند به خواب از شما سه بار : از پيش از نماز بامداد و آنكه فرونهي جامه هايتان از نماز پيشين و از پس نماز خفتن سه عورت است شما را نيست بر شما و نه برايشان بزه اي پس از اين گردندگان بر شما بهري بر بهري همچنين بيان كند خدا ي بر شما آيتها را و خداي داناست و محكم كار است . جلد 14 صفحه 178 سطر 8 قوله تعالي : يا ايها الذين امنوا ليستادنكم الذين ملكت ايمانكم ـ الايه : حق تعالي به اين آيت خطاب كرد با مومنان گفت : أي گرويدگان به خدا و رسول بفرماي تا دستوري خواهند بر شما آنان كه بندگان شمااند . گروهي گفتند : مراد بندگان و پرستاران اند و عموم آيت اقتضاي آن ميكند . و الذين لم يبلغوا الحلم منكم . و آنان كه از شما به حد بلوغ و خواب نرسيده باشند . يعني آزادان . ثلاث مرات . در شبانه روز سه بار : يكي پيش از نماز بامداد و يكي وقت نماز پيشين كه وقت قيلوله باشد و از پس نماز خفتن و آنكه علت آن بگفت كه اين سه وقت چرا مخصوص است ، گفت : ثلاث عورات لكم . براي آن كه سه عورت است كه مردم در اين وقت برهنه باشند و زنان سرگشاده و با جامه هاي كوتاه و ازار پاي به حسب عادت بيرون كرده . كوفيان خواندند الا حفص : ثلاث عورات لكن بر نصب " ثا" بدل ثلاث مرات باشد و اگر گويند اين چه بدل است ؟ گوييم : بدل الكل من الكل . اگر گويند نبايستي تا هر دو يكي بودي و سه عورت جز سه مرت باشد گوييم تقدير آن است كه : ثلاث اوقات « عورات» علي حذف المضاف و اقامة المضاف اليه مقامه تا مستقيم شود و باقي قراء : ثلاث عورات خواندند به رفع ثلاث عالي تقدير هي ثلاث عورات . آنكه گفت : ليس عليكم و لا عليهم جناح بر شما و بر ايشان حرجي و بزه اي نيست . بعد هن ، پس از اين سه بار كه بيان كردن در سه وقت كه وقت عورت باشد . اكنون بدان كه : جمع فعله چون جمع سلامت باشد و اگر واحد او ساكن العين باشد . عين او را در جمع تجريك كنند ، نحو : جفة و جفات و صحفه و صحفات ، و صفحه و صفحات چون عين الفعل حرفي صحيح باشد بيشتر عرب تحريك نكنند كراهه الحركه علي حرف العله ، فقالوا: جورات و بيضات و علي هذا لغته التنزيل في قوله : ثلاث عورات ، و قال بعضهم : عورات و جوزات و بيضات قال الشاعر ـ شعر : ابو بيضات رائح متاوب رفيق بمسح المنكبين سبوح و در شاه اعمش خواند : ثلاث عورات بتحريك الواو . طوافون عليكم بعضكم ، گردندگان (اند) اين بندگان و كودكان بر شما يعني هر ساعت ايشان را كاري بود بر شما ، در سراي آيند و بشنوند . دستوري خواستن هر ساعت ايشان را متعذر بود در اين سه وقت دستوري خواهند ( و ما عدا ذلك و آنچه جز اين باشد اين بندگان و كودكان نا بالغ اگر دستوري نخواهند ) بر ايشان و بر شما خرجي نباشد . كذلك يبين الله لكم الايات و خداي تعالي احكام شرع شما را بيان مي كند . مقاتل گفت : آيت در زني آمد نام او اسماء بنت مرئد . او را غلامي بود بزرگ وقتي ناگاه در سراي شد او را از آن كراهت آمد و او بر خالتي كه نخواست كه او را غلام چنان بيند بيامد و گفت : يا رسول الله اين غلامان و خدمتكاران در سراي ما مي آيند در اوقاتي كه ما را از آن كراهت است . خداي تعالي اين آيت فرستاد . و الله عليم حكيم و خداي تعالي دانا و محكم كار است و بعضي مفسران گفتند : حكم اين آيت منسوخ است و اين آنكه بود كه سرايها را در نبود و پرده ها آويخته نبود چون حال چنين بود و خداي تعالي در اين اوقات استيذان فرمود : آنكه منسوخ كرد اين حكم و اين درست نيست . تفسير خاص ترجمه تفسير مجمع البيان جلد 17 صفحه 167 سطر 1 ترجمه : اي مردم مومن بايد بردگان شما و كودكان در سه وقت از شما اذن بگيرند : پيش از نماز بامداد و هنگام ظهر كه لباستان را كنار مي گذاريد و بعد از نماز عشاء . اين سه وقت براي شما عورتند . بعد از آن سه وقت بر شما و ايشان گناهي نيست بعضي بر بعضي طواف مي كنيد خداوند آيات خود را اينطور براي شما بيان مي كند و خداوند دانا و حكيم است . جلد 17 صفحه 167 سطر 11 قرائت : ثلاث : كوفيان ـ بجز حفص ـ به نصب و ديگران به رفع خوانده اند . رفع بنابراين است كه خبر مبتداي محذوف باشد و نصب بنابراين است كه خبر از مبتداي محذوف باشد . مقصود : قبلاً احكام مربوط به زن و مرد را بيان كرد . اكنون درباره يك مساله مهم مربوط به آمد و رفت غلامان و اطفال در خانه ها مي فرمايد : يا ايها الذين امنوا ليستاذنكم الذين ملكت ايمانكم و الذين لم يبلغوا الحلم منكم ثلاث مرات : اي مردم مومن غلامان و كنيزان و اطفال نا بالغ خود را امر كنيد كه وقتي مي خواهند وارد اطاق خلوت شما شوند . از شما اذن بگيرند برخي گفته اند : تنها غلامان بايد اذن بگيرند نه كنيزان . از امام باقر و صادق (ع) نيز چنين روايت شده است مقصود از كودك بچه اي است كه عورت را تميز مي دهد . جبائي مي گويد : اذن گرفتن در همه حال واجب است مگر براي بردگان و كودكان كه فقط در سه وقت واجب است . من قبل الصلوه الفجر : يكي پيش از نماز صبح زيرا در اين حال ممكن است انسان برهنه به خوابگاه رفته باشند يا اينكه به حالي باشد كه نخواهد كسي او را ببيند و حين تضعون ثبابكم من الظهيره : ديگر بهنگام خواب نيمروز كه لباس را از تن بيرون آورده ايد . و من بعد صلوه العشاء و نيز بعد از نماز عشاء كه مرد با همسر خود خلوت مي كند . فرمان خدا اين است كه در اين سه وقت كه موقع خلوت و استراحت است . كودكان و غلامان اجازه بگيرند . پس از تفصيل اين سه وقت ، اكنون درباره آن بطور اجمال مي فرمايد ثلث عورات لكم : اين سه وقت براي شما عورتند . علت اينكه وقت را عورت ناميده ، اين است كه انسان در اين اوقات لباس را از تن بيرون مي كند و عورتش ظاهر مي شود . سدي مي گويد : بعضي از اصحاب دوست مي داشتند كه در اين سه وقت با همسران خود در آميزند و با غسل به مسجد بروند و نماز بخوانند . خداوند امر كرد كه غلامان و اطفال در اين سه وقت اجازه بگيرند . ليس عليكم و لا عليهم جناح بعدهن : پس از اين سه وقت بر شما مومني و بر غلامان و كودكان گناهي نيست كه بدون اجازه داخل شوند . طوافون عليكم . اينها خدمتگزاران شمايند و چاره اي ندارند جز اينكه در اوقات ديگر بدون اجازه بر شما وارد شوند و بر آنها دشوار است كه هميشه از شما اجازه بگيرند . در جاي ديگر مي فرمايد : و يطوف عليهم ولدان مخلدون (پسركاني كه در بهشت جاودانيند خدمتگزار آنانند واقعه17) بعضكم علي بعض : اين بردگان بر شما موالي طواف مي كنند و خدمتگزار شمايند . كذالك يبين الله لكم الايات و الله عليم حكيم . همانطوري كه در اين آيه دستورات خود را بر شما بيان كرد ، دلائل احكام خود را براي شما بيان مي دارد . تفسير خاص جامع جلد 4 صفحه 516 سطر 16 در كافي ذيل آيه يا ايها الذين آمنوا ليستاذنكم الذين ملكت ايمانكم از حضرت صادق عليه السلام روايت كرده فرمود : بايد غلام ها و كنيزان و اطفال نا بالغ اذن و اجازه بگيرند تا وارد بر اوليا خود شوند يكي پيش از نماز صبح ديگري موقع استراحت ميانه روز سوم بعد از نماز عشاء خداوند در اين سه موقع نهي فرموده كسي بر اطاق و منزل شخ بدون اجازه وارد شود اعم از پدر و برادر و يا خادم منزل و ساير اوقات را مجاز فرموده اند كه كسب اجازه بكنند يا نه سبب نزول آيه آن بود زني موسوم به اسما دختر مرشد حضور پيامبر (ص) شرفياب شد ، عرض كرد غلامي دارم بدون اجازه در حالتي كه نمي خواهم او مرا در آنحالت مشاهده كند وارد بر من مي شود بسيار از اين وضع رنج مي برم جبرئيل فرود آمد ، آيه فوق را نازل كرد . ...

سورة نور آيه 58 - 15 ص   درحال پردازش درخواست لطفا منتظر بمانید ... منو صفحه اصلی درباره ما پشتیبانی خرید تماس با ما آرشیو مطالب سایتنقد و بررسی محصولات آرشیو محصولات فایلیکارآموزیکارآفرینیپروژه های دانشگاهیپیوند ها فروشگاه ساز رایگان فروش فایل فورکیاامکانات فروشگاه ساز و سایت ساز فورکیادیجی کالاhttps://dpads.ir/منبعدی پدزآمار بازدید بازدید امروز : 1753 بازدید دیروز : 1671 بازدید کل : 2754822 آرشیو محصولات فایلیپروژه های دانشگاهیسورة نور آيه 58 - 15 ص سورة نور آيه 58 - 15 صنام فایل : سورة نور آيه 58 - 15 ص فرمت : .doc تعداد صفحه/اسلاید : 11 حجم : 53 کیلوبایت سورة نور آيه 58 يا ايها الذين ءامنواليستذنكم الذين ملكت والذين لم يلغوا الخلم منكم ثلث صرت من قبل صلوه الفجر و حين تضعون ثيابكم من الظهيره و من بعد صلوه العشاء ثلث عورت لكم ليس عليكم و لا علهم جناح بعد من طوفون عليكم بعضكم علي بعض كذالك يبين الله لكم الايت و الله عليم حكيم ترجمه صاحب محدث دهلوي اي مسلمانان بايد كه دستوري طلبند از شما آنانكه مالك ايشان شده است دست هايي شما و آنانكه نه رسيده اند بحد احتلام از شما سه نوبت پيش از نماز فجر وقتيكه فرو مي نهيد جامه هاي خود را نيم روز و پس از نماز عشاء اين سه ساعت خلوتست براي شما نيست بر شما و نه برايشان هيچ بزه بعد از اينها در آيندگانند بر شما بعض ديگر همچنين بيان ميكند خدا براي شما آيات را و خدا داننده با حكمت است . ترجمه سيد رضا سراج اي كساني كه ايمان آورده ايد بايد اجازه بخواهند از شما بندگان شما و كودكاني كه نرسيده اند به حد بلوغ از شما سه نوبت : پيش از نماز بامداد و هنگامي كه مي نهيد جامه هاي خود را به نيم روز و پس از نماز خفتن سه عورتهاست شما را نيست بر شما و بر ايشان بزهي بعد از اين سه وقت بس در آيندگانند بر شما در مي آيند بعضي از شما بر بعضي بدينسان بيان مي كنند براي شما آيه ها را و خدا دانا و درست كردار است . ترجمه فيض الاسلام اي مومنين و كساني كه به خدا و رسول گرويده ايد بايد آنانكه دستهاي راست شما مالك و دارا شده و بايد آن كساني از شما كه به حد و اندازه بلوغ و مردي نرسيده اند سه بار از شما اذن و فرمان بگيرند . پيش از نماز بامداد ( كه در آن هنگام جامه شب تبديل به جامه روز ميشود ) و هنگام ظهر و نيم روز كه ( در آنهنگام هوا گرم و وقت قيلوله و خواب در نيم روز است ) جامه خود را بيرون مي كنيد و پس از نماز خفتن ( است كه در آن هنگام جامه روز تبديل به جامه شب مي شود ) اين سه وقت ( بنابر عادت و روش مردم ) هنگام ظاهر و آشكار شدن عورتها است كه پس از اين سه وقت گناهي بر شما و بر ايشان نيست ( كه اذن و اجازه نگيرند . زيرا ) برخي از شما بر برخي بسيار طواف كننده و دور زننده اند اين چنين خدا براي شما آيات و احكام را بيان مي فرمايد و خدا داناي درستكار است . ترجمه محمد خواجوي شما كه مومنيد كساني را كه مالك آنهائيد و كساني از خودتان كه به بلوغ نرسيده اند ، بايد سه وقت از شما اجازه بگيرند : پيش از نماز صبح و هنگام نيمروز كه جامه هاي خودتان را بر مي نهيد و بعد از نماز عشاء سه پوشش است براي شما و پس از آن بر شما و بر آنان گناهي نيست بر شما درآيند بعضي شما بر بعض ديگر ـ خداوند آيات را براي شما اين گونه بيان ميكند ، كه خداي دانا و حكيم است . ترجمه احمد كاويانپور اي كساني كه ايمان آورده ايد ، خدمتكاران و پيشخدمتان شما و آنها كه هنوز به سن بلوغ نرسيده اند ( ولي قادر به تشخيص هستند ) هنگاميكه بخواهند پيش شما ( اطاق شما ) بيايند بايد سه مرتبه از شما اجازه ورود بگيرند پيش از نماز صبج و بعد از ظهر كه لباستان را در مي آوريد و پس از نماز خفتن . اين سه وقت هنگام استراحت شماست . غير از اين مواقع براي شما و براي آنها گناهي نيست كه نزد هم رفت و آمد كنيد . بدينسان خدا آيات و احكام خود را براي شما بيان مي دارد و خدا داناي با حكمت است . ترجمه جلال الدين فارسي هان اي كساني كه ايمان آوردند . بايد كساني كه در قبضه شمايند و كساني از شما كه به حد احتلام نرسيده اند پيش از نماز صبح و هنگام نيمروز كه جامه از تن فرو مي نهيد و پس از نماز عشاء سه بار از شما اجازه ورود بگيرند . سه هنگام شرم است براي شما كه از آنها گذشته گناهي نه بر شماست و نه برايشان كه به گرد شما بگردند و به گرد هم بگرديد . بدينسان خدا آيات را براي شما بيان مي كند و خدا دانايي حكيم است . ترجمه جلال الدين مجتبوي اي كساني كه ايمان آورده ايد ، بايد كساني كه مالكشان شده ايد و كساني از شما كه به حد بلوغ نرسيده اند در سه هنگام اجازه خواهند : پيش از نماز بامداد و هنگام نيمروز كه جامه هاي خويش فرو مي نهيد و پس از نماز خفتن . اينها سه وقت خلوت شماست و در غير از اين سه هنگام باكي بر شما و آنان نيست ( كه اجازه نگيرند ) زيرا كه پيرامون يكديگر مي گرديد و اجازه خواستن مشقت دارد . اينچنين خدا آيات را براي شما روشن بيان مي كند و خدا دانا و با حكمت است . تفسير خاص روض الجنان و روح الجنان جلد 24 صفحة 176 سطر 5 اي آنان كه گرويده اي بايد كه تا دستوري خواهند از شما آنان كه مالك است دستهاي شما و آنان كه در نرسيده باشند به خواب از شما سه بار : از پيش از نماز بامداد و آنكه فرونهي جامه هايتان از نماز پيشين و از پس نماز خفتن سه عورت است شما را نيست بر شما و نه برايشان بزه اي پس از اين گردندگان بر شما بهري بر بهري همچنين بيان كند خدا ي بر شما آيتها را و خداي داناست و محكم كار است . جلد 14 صفحه 178 سطر 8 قوله تعالي : يا ايها الذين امنوا ليستادنكم الذين ملكت ايمانكم ـ الايه : حق تعالي به اين آيت خطاب كرد با مومنان گفت : أي گرويدگان به خدا و رسول بفرماي تا دستوري خواهند بر شما آنان كه بندگان شمااند . گروهي گفتند : مراد بندگان و پرستاران اند و عموم آيت اقتضاي آن ميكند . و الذين لم يبلغوا الحلم منكم . و آنان كه از شما به حد بلوغ و خواب نرسيده باشند . يعني آزادان . ثلاث مرات . در شبانه روز سه بار : يكي پيش از نماز بامداد و يكي وقت نماز پيشين كه وقت قيلوله باشد و از پس نماز خفتن و آنكه علت آن بگفت كه اين سه وقت چرا مخصوص است ، گفت : ثلاث عورات لكم . براي آن كه سه عورت است كه مردم در اين وقت برهنه باشند و زنان سرگشاده و با جامه هاي كوتاه و ازار پاي به حسب عادت بيرون كرده . كوفيان خواندند الا حفص : ثلاث عورات لكن بر نصب " ثا" بدل ثلاث مرات باشد و اگر گويند اين چه بدل است ؟ گوييم : بدل الكل من الكل . اگر گويند نبايستي تا هر دو يكي بودي و سه عورت جز سه مرت باشد گوييم تقدير آن است كه : ثلاث اوقات « عورات» علي حذف المضاف و اقامة المضاف اليه مقامه تا مستقيم شود و باقي قراء : ثلاث عورات خواندند به رفع ثلاث عالي تقدير هي ثلاث عورات . آنكه گفت : ليس عليكم و لا عليهم جناح بر شما و بر ايشان حرجي و بزه اي نيست . بعد هن ، پس از اين سه بار كه بيان كردن در سه وقت كه وقت عورت باشد . اكنون بدان كه : جمع فعله چون جمع سلامت باشد و اگر واحد او ساكن العين باشد . عين او را در جمع تجريك كنند ، نحو : جفة و جفات و صحفه و صحفات ، و صفحه و صفحات چون عين الفعل حرفي صحيح باشد بيشتر عرب تحريك نكنند كراهه الحركه علي حرف العله ، فقالوا: جورات و بيضات و علي هذا لغته التنزيل في قوله : ثلاث عورات ، و قال بعضهم : عورات و جوزات و بيضات قال الشاعر ـ شعر : ابو بيضات رائح متاوب رفيق بمسح المنكبين سبوح و در شاه اعمش خواند : ثلاث عورات بتحريك الواو . طوافون عليكم بعضكم ، گردندگان (اند) اين بندگان و كودكان بر شما يعني هر ساعت ايشان را كاري بود بر شما ، در سراي آيند و بشنوند . دستوري خواستن هر ساعت ايشان را متعذر بود در اين سه وقت دستوري خواهند ( و ما عدا ذلك و آنچه جز اين باشد اين بندگان و كودكان نا بالغ اگر دستوري نخواهند ) بر ايشان و بر شما خرجي نباشد . كذلك يبين الله لكم الايات و خداي تعالي احكام شرع شما را بيان مي كند . مقاتل گفت : آيت در زني آمد نام او اسماء بنت مرئد . او را غلامي بود بزرگ وقتي ناگاه در سراي شد او را از آن كراهت آمد و او بر خالتي كه نخواست كه او را غلام چنان بيند بيامد و گفت : يا رسول الله اين غلامان و خدمتكاران در سراي ما مي آيند در اوقاتي كه ما را از آن كراهت است . خداي تعالي اين آيت فرستاد . و الله عليم حكيم و خداي تعالي دانا و محكم كار است و بعضي مفسران گفتند : حكم اين آيت منسوخ است و اين آنكه بود كه سرايها را در نبود و پرده ها آويخته نبود چون حال چنين بود و خداي تعالي در اين اوقات استيذان فرمود : آنكه منسوخ كرد اين حكم و اين درست نيست . تفسير خاص ترجمه تفسير مجمع البيان جلد 17 صفحه 167 سطر 1 ترجمه : اي مردم مومن بايد بردگان شما و كودكان در سه وقت از شما اذن بگيرند : پيش از نماز بامداد و هنگام ظهر كه لباستان را كنار مي گذاريد و بعد از نماز عشاء . اين سه وقت براي شما عورتند . بعد از آن سه وقت بر شما و ايشان گناهي نيست بعضي بر بعضي طواف مي كنيد خداوند آيات خود را اينطور براي شما بيان مي كند و خداوند دانا و حكيم است . جلد 17 صفحه 167 سطر 11 قرائت : ثلاث : كوفيان ـ بجز حفص ـ به نصب و ديگران به رفع خوانده اند . رفع بنابراين است كه خبر مبتداي محذوف باشد و نصب بنابراين است كه خبر از مبتداي محذوف باشد . مقصود : قبلاً احكام مربوط به زن و مرد را بيان كرد . اكنون درباره يك مساله مهم مربوط به آمد و رفت غلامان و اطفال در خانه ها مي فرمايد : يا ايها الذين امنوا ليستاذنكم الذين ملكت ايمانكم و الذين لم يبلغوا الحلم منكم ثلاث مرات : اي مردم مومن غلامان و كنيزان و اطفال نا بالغ خود را امر كنيد كه وقتي مي خواهند وارد اطاق خلوت شما شوند . از شما اذن بگيرند برخي گفته اند : تنها غلامان بايد اذن بگيرند نه كنيزان . از امام باقر و صادق (ع) نيز چنين روايت شده است مقصود از كودك بچه اي است كه عورت را تميز مي دهد . جبائي مي گويد : اذن گرفتن در همه حال واجب است مگر براي بردگان و كودكان كه فقط در سه وقت واجب است . من قبل الصلوه الفجر : يكي پيش از نماز صبح زيرا در اين حال ممكن است انسان برهنه به خوابگاه رفته باشند يا اينكه به حالي باشد كه نخواهد كسي او را ببيند و حين تضعون ثبابكم من الظهيره : ديگر بهنگام خواب نيمروز كه لباس را از تن بيرون آورده ايد . و من بعد صلوه العشاء و نيز بعد از نماز عشاء كه مرد با همسر خود خلوت مي كند . فرمان خدا اين است كه در اين سه وقت كه موقع خلوت و استراحت است . كودكان و غلامان اجازه بگيرند . پس از تفصيل اين سه وقت ، اكنون درباره آن بطور اجمال مي فرمايد ثلث عورات لكم : اين سه وقت براي شما عورتند . علت اينكه وقت را عورت ناميده ، اين است كه انسان در اين اوقات لباس را از تن بيرون مي كند و عورتش ظاهر مي شود . سدي مي گويد : بعضي از اصحاب دوست مي داشتند كه در اين سه وقت با همسران خود در آميزند و با غسل به مسجد بروند و نماز بخوانند . خداوند امر كرد كه غلامان و اطفال در اين سه وقت اجازه بگيرند . ليس عليكم و لا عليهم جناح بعدهن : پس از اين سه وقت بر شما مومني و بر غلامان و كودكان گناهي نيست كه بدون اجازه داخل شوند . طوافون عليكم . اينها خدمتگزاران شمايند و چاره اي ندارند جز اينكه در اوقات ديگر بدون اجازه بر شما وارد شوند و بر آنها دشوار است كه هميشه از شما اجازه بگيرند . در جاي ديگر مي فرمايد : و يطوف عليهم ولدان مخلدون (پسركاني كه در بهشت جاودانيند خدمتگزار آنانند واقعه17) بعضكم علي بعض : اين بردگان بر شما موالي طواف مي كنند و خدمتگزار شمايند . كذالك يبين الله لكم الايات و الله عليم حكيم . همانطوري كه در اين آيه دستورات خود را بر شما بيان كرد ، دلائل احكام خود را براي شما بيان مي دارد . تفسير خاص جامع جلد 4 صفحه 516 سطر 16 در كافي ذيل آيه يا ايها الذين آمنوا ليستاذنكم الذين ملكت ايمانكم از حضرت صادق عليه السلام روايت كرده فرمود : بايد غلام ها و كنيزان و اطفال نا بالغ اذن و اجازه بگيرند تا وارد بر اوليا خود شوند يكي پيش از نماز صبح ديگري موقع استراحت ميانه روز سوم بعد از نماز عشاء خداوند در اين سه موقع نهي فرموده كسي بر اطاق و منزل شخ بدون اجازه وارد شود اعم از پدر و برادر و يا خادم منزل و ساير اوقات را مجاز فرموده اند كه كسب اجازه بكنند يا نه سبب نزول آيه آن بود زني موسوم به اسما دختر مرشد حضور پيامبر (ص) شرفياب شد ، عرض كرد غلامي دارم بدون اجازه در حالتي كه نمي خواهم او مرا در آنحالت مشاهده كند وارد بر من مي شود بسيار از اين وضع رنج مي برم جبرئيل فرود آمد ، آيه فوق را نازل كرد . ...

مبلغ قابل پرداخت 26,000 تومان توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.نام و نام خانوادگیایمیلموبایلتصویر امنیتی پرداخت توسط بانک سایر بانکها بانک پارسیان بانک ملت پرداخت و دانلود     پشتیبانی خرید برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید   انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 122 فیسبوکگوگل پلاسلینکدینتویترکلوبفیسنما × Close گزارش تخلف (در صورت وجود مشکل توضیح دهید تا رسیدگی شود) از ارسال گزارشات پی در پی و بدون دلیل جدا خودداری فرمایید.نام و نام خانوادگیایمیلتوضیحاتتصویر امنیتی را وارد نماییدارسال گزارش محبوب ترین ها دیود دستور دارويي دست مصنوعي سيبرنتيكي شبكه-هاي-توزيع-مويرگي-در-بازار-ايران شطرنج شترمرغ شركت-هما-تئوري-هاي-مديريت-58-ص دايره-64-ص شناخت-مودم-11-ص شناخت-فرهنگها-در-فروش-بين-المللي پرفروش ترین ها بررسي زيباشناسي و نحو مونتاژ سكانس خودكشي سرباز پايل در دستشويي آسايشگاه در فيلم غلاف تمام فلزي ( Full Metal Jacket) 26 ص بودجه ریزی عملیاتی الگویی برای ارتقاء نظام مدیریت مالی در شهرداری ها 27 ص جامعه شناسي حقوقي 18 ص دستور دارويي تبخیر کننده ها عوامل موثر در خرابی و خسارت راه ها و سطوح آسفالتی 22 ص کارآموزی کامپیوتر - شبکه 62 ص نظريه تكامل شغلي دونالد سوپر زندانها در دوران بنی امیه 16 ص دست مصنوعي سيبرنتيكي کارخانه تولید آبلیمو - مجتمع صنایع تبدیلی مرکبات میناب 13 ص كاغذ ابر و باد تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد         

👇 دیگر دسته بندی ها👇

✅فایل های دیگر✅

علوم انسانی

فنی مهندسی

علوم پایه

پزشکی

هنر

اخبار

محصولات

کسب و کار

سرگرمی

#️⃣ برچسب های فایل سورة نور آيه 58 - 15 ص

سورة نور آيه 58 - 15 ص

دانلود سورة نور آيه 58 - 15 ص

خرید اینترنتی سورة نور آيه 58 - 15 ص

👇🏞 تصاویر 🏞